Oktatásfejlesztési stratégiánk
KONCEPCIÓ-IRÁNYTŰNK
„Azonos fészekből származunk,
azonos csillaghoz szárnyalunk”
(A. Kormoš)
Iránytűnk
A magyarországi szlovák nevelési - oktatási rendszer fejlesztési koncepciója
A magyarországi szlovák oktatás és nevelés célja, hogy a gyerekek megtanuljanak kommunikálni szlovákul és kötődjenek a magyarországi szlovák nemzetiséghez.
Amellett, hogy iskolarendszerünknek általánosságban az életre kell felkészítenie a gyerekeket, hozzá kell járulnia a fiatal szlovák generáció neveléséhez, különös hangsúlyt fektetve a magyarországi szlovák értelmiség felkészítésére. Közös felelősségünk és feladatunk olyan fiatal generáció felnevelése, amelyre ideáljaink szerint szükségünk van a magyarországi szlovák nemzetiség megőrzéséhez.
I. Célok és alapelvek
II. Szlovák nevelés az óvodákban
III. Szlovák oktatás az általános iskolákban
IV. Szlovák oktatás a középiskolákban
V. Pedagógusképzés és a szlovák értelmiség felkészítése
VI. Segítség a Szlovák Köztársaságból
I. Célok és alapelvek
-
El kell érnünk, hogy a szlovák óvodák, általános és középiskolák, valamint a felsőoktatási tanszékek egységes rendszerben működjenek, amelynek minden eleme az előző eredményeire építi tevékenységét és a gyermekeket felkészíti a következő nevelési szintre.
-
A nevelés és oktatás minősége javításának leglényegesebb tényezője a tanár személyisége, ezért el kell érnünk, hogy nyelvileg és szakmailag felkészült pedagógusaink legyenek.
-
A szlovák önkormányzatok, egyesületek és intézmények közös erőfeszítésével el kell érni, hogy a szülők szlovák óvodákba, általános és középiskolákba írassák gyermekeiket.
-
A minőségi oktatás biztosítása érdekében ki kell dolgozni a tanulmányi eredmények mérésének és a pedagógiai programok megvalósítása ellenőrzésének hatékony módszereit, és biztosítani kell a rendszeres mérést és ellenőrzést.
-
A tananyag tartalmát úgy kell meghatározni, hogy elegendő tér maradjon a gyermekek kommunikációs képességeinek fejlesztésére. Modern tankönyveket, hatékony módszertani segédleteket és szemléltető eszközöket kell adnunk a pedagógusok kezébe.
-
El kell érni, hogy a nevelés és oktatás feltételei az óvodákban és az iskolákban megfeleljenek a modern kor követelményeinek.
-
Az OSZÖ intézményeinek küldetéséhez tartozik az is, hogy régiójukban fejlesszék a módszertani és nyelvi kultúrát is.
-
A szlovák oktatási rendszer fejlesztésének célja, hogy fokozatosan gyarapodjon a kétnyelvű intézmények száma.
-
Lehetőséget kell találni arra, hogy a szlovák oktatási rendszert a szülők és diákok aktuális igényeihez igazíthassuk.
II. Szlovák nevelés az óvodákban
Olyan óvoda kiépítése az alapvető cél, amely a lehető legjobban felkészíti a gyerekeket a szlovák nyelvű iskolai tanulmányokra.
-
Fokozatosan el kell érnünk, hogy a szlovák óvodákban a magyar és szlovák nyelv használatának aránya megközelítőleg 50-50 % legyen, hogy a gyerekek minden nap kapcsolatban lehessenek a szlovák nyelvvel, nemcsak a szlovák foglalkozásokon.
-
A szlovák nevelés sikerének érdekében javítani kell a szlovák óvodapedagógusok képzésének minőségét, különös hangsúlyt fektetve a nyelvtudásuk fejlesztésére.
-
El kell érni, hogy a pedagógusok szisztematikusan vegyenek részt nyelvi, módszertani és tematikus továbbképzéseken itthon és/vagy Szlovákiában.
-
Meg kell teremteni az óvodáknak nyújtandó szisztematikus módszertani támogatás feltételeit.
-
Létre kell hozni egy fórumot az óvónőknek, mely lehetőséget teremt a rendszeres találkozásokra és tapasztalatcserére.
-
A szlovák óvodákba járó gyermekek szüleinek lehetőséget kell kínálni a szlovák nevelés folytatására – a szlovák oktatásra.
-
El kell érni, hogy a helyi önkormányzatok által fenntartott óvodákban biztosítsák a szlovák nevelés feltételeit.
-
Azokon a településeken, amelyeken a szlovák óvodai nevelést követően nem biztosított a szlovák oktatás, meg kell nyerni a szülőket, hogy gyermekeik számára kezdeményezzék a szlovák oktatás bevezetését, illetve, hogy gyermekeiket a közeli szlovák iskolákba írassák.
III. Szlovák oktatás az általános iskolákban
Az alapvető cél olyan általános iskola kialakítása, amely a lehető legjobban felkészíti a tanulókat a szlovák középiskolai tanulmányokra.
-
Ki kell dolgozni a szlovák nyelvoktatás népszerűsítésének hatékony rendszerét.
-
Fokozatosan el kell érnünk a kétnyelvűség megerősítését, a tanulók kommunikációs képességei fejlesztésének előtérbe helyezését, illetve a szlovák nyelv használatát a tanórákon kívül is.
-
Meg kell teremteni az alapfokú szlovák művészeti iskola létrehozásának feltételeit, valamint a szlovák kultúrához kötődő öntevékeny művészeti tevékenységet.
-
A szlovák oktatás sikere érdekében elengedhetetlen a szlovák nyelv és irodalom, valamint a szlovák nyelven oktatott tantárgyak tanárai képzésének minőségi javítása.
-
El kell érni, hogy a pedagógusok szisztematikusan vegyenek részt nyelvi, módszertani és tematikus továbbképzéseken itthon és/vagy Szlovákiában.
-
Meg kell teremteni az iskoláknak nyújtandó szisztematikus módszertani támogatás feltételeit.
-
Létre kell hozni egy fórumot az általános iskola alsó és felső tagozatán tanítóknak, mely lehetőséget teremt a rendszeres találkozásokra és tapasztalatcserére.
-
A szlovák általános iskolákat látogató gyermekek szüleinek lehetőséget kell kínálni a szlovák oktatás folytatására.
-
Ott, ahol nincs szlovák óvodai nevelés, meg kell nyerni a szülőket, hogy a gyermekeik számára kezdeményezzék a szlovák nevelés bevezetését.
-
El kell érni, hogy az állami fenntartású iskolákban a fenntartó biztosítsa a szlovák oktatás feltételeit.
-
Ösztönözni kell a különböző régiókban működő szlovák iskolák, a szlovákiai iskolák, illetve a környező, szlovákok által is lakott országok szlovák iskolái közti partnerkapcsolatokat.
-
Lehetőségeket kell teremteni a diákoknak arra, hogy sport, tanulmányi, kulturális, szabadidős és egyéb alkalmakkor találkozzanak.
-
IV. Szlovák oktatás a középiskolákban
Az alapvető cél olyan középiskola kialakítása, amely a magyarországi szlovák értelmiség nevelésének bázisa. Az iskolának fel kell készítenie a diákokat a továbbtanulásra, különös tekintettel a szlovák tanári hivatásra, és a tanulókban ki kell alakítani az összetartozás és a szlovák nemzetiséghez tartozás érzését.
-
Ki kell dolgozni két gimnáziumunk sikeres marketingjét annak érdekében, hogy a szlovák általános iskolák diákjai nagyobb létszámban folytassák tanulmányaikat a szlovák gimnáziumokban.
-
Azon tanulók számára, akik nem szlovák középiskolákban folytatják tanulmányaikat, lehetővé kell tenni, hogy továbbra is tanulják a szlovák nyelvet és a szlovák népismeretet.
-
Azokban a városokban, ahol a gyermekek különböző középiskolákba járnak, kiegészítő szlovák oktatást kell kialakítani.
-
Fel kell térképezni a szlovák középfokú szakképzés iránti érdeklődést és meg kell teremteni a feltételeit.
-
A tanuló szlovák ifjúság számára az iskolarendszeren kívüli tevékenységek hagyományos és új formái révén kell kapcsolatteremtési lehetőségeket kínálni.
V. Pedagógusképzés és a szlovák értelmiség felkészítése
Az alapvető cél, hogy olyan főiskolai/egyetemi tanszékek működjenek, amelyek megfelelő személyi feltételekkel rendelkeznek az oktatási rendszer különböző szintjein tanító szlovák pedagógusok minőségi felkészítéséhez és továbbképzéséhez.
-
Meg kell teremteni a feltételeit annak, hogy a szlovák gimnáziumok diákjai nagyobb számban válasszák a szlovák tanári hivatást.
-
Ki kell dolgozni a szlovákiai felsőfokú tanulmányok népszerűsítésének hatékony formáit.
-
Kezdeményezni és támogatni kell a felsőfokú művészeti képzésben való részvételt.
-
A más szakokon tanuló szlovák származású főiskolai/egyetemi hallgatóknak fel kell kínálni a szlovák nyelvtanulás lehetőségét.
-
A szlovák pedagógusokat képző főiskolai/egyetemi tanszékek mellett szlovák speciálkollégiumokat kell létrehozni, melyek a különböző szakokon tanuló szlovák nemzetiségű hallgatókat tömöríthetik.
-
A felsőfokú végzettséget szerzőkben ki kell alakítani az élethosszig tartó tanulás igényét, impulzusokat és teret kell adni ahhoz, hogy a szlovák értelmiség szélesebb köre kapcsolódjon be nemzetiségünk gazdasági, társadalmi és politikai életébe.
-
Támogatni kell a szlovák ifjúság egyesületi tevékenységét.
VI. Segítség a Szlovák Köztársaságból
Mivel nemzetiségünk a szlovák nemzet része, a szlovák nemzetiségi oktatás problémáinak megoldása kapcsán számítunk a Szlovák Köztársaság hatékony támogatására.
-
Erőfeszítéseket kell tenni annak érdekében, hogy Szlovákia hangsúlyosabb politikát folytasson a határon túli szlovákok vonatkozásában, valamint, hogy kialakítása és megvalósítása során tekintetbe vegye a magyarországi szlovák közösség igényeit.
-
A nyelvvesztés előrehaladott fázisában segítségre van szükségünk a gyermekek és pedagógusok szlovák nyelvi környezetének megteremtéséhez a tanulmányok folytatása, szlovákiai képzési és szakmai programok, táborok és továbbképzések keretében, valamint az iskoláinkba kiküldött vendégtanárok fogadása révén.
-
Segítségre van szükségünk a Szlovák Köztársaságtól a hatékony módszertani segédletek és modern személtető eszközök pedagógusaink részére történő biztosítása terén.
-
Szisztematikusan nyomon kell követni és értékelni kell a magyar-szlovák vegyes bizottság jegyzőkönyveiben és egyéb kétoldalú megállapodásokban foglalt kötelezettségek teljesítését.
-
El kell érni, hogy a szlovákiai média rendszeresen tájékoztassa Szlovákia lakosságát a határon túli szlovákok életéről, és hogy a Szlovákiával és a világban élő szlovákokkal kapcsolatos információk eljussanak az egyes szlovák közösségekhez.
-
Az anyaország segítségére van szükségünk ahhoz, hogy a magyarországi szlovákok megteremthessék saját gazdasági potenciáljukat, mely hozzájárulhat közös céljaik megvalósításához.